Wyeksponowana więźba dachowa w części dziennej Magdalena Zawada Skandynawski salon
Wyeksponowana więźba dachowa w części dziennej Magdalena Zawada Skandynawski salon

DZIAŁKA.

Działka na wzgórzu, 3 min. drogi od dwóch jezior, na skraju boru sosnowego. Budowa zaczęła się w marcu 2012 r., zakończyła – we wrześniu 2012 r.

ROZMIAR.

Inspiracją był skandynawski model kabiny letniskowej. 36 m2 pow. użytkowej w poziomie parteru, 4 m2 pow. użytkowej poddasza (powierzchnia o wys. powyżej 1.9 m, bez wliczania skosów). Zamiast powierzchni: duże przeszklenia, które powiększają przestrzeń i dają poczucie bliskości z naturą oraz rozległy taras z grubą, szeroką, gładką deską tarasową.

TECHNOLOGIA.

Dom o konstrukcji drewnianej, szkieletowej. Podstawowy profil – 3.8x14 cm. Drewno suszone komorowo, 4-stronnie strugane i fazowane, nieimpregnowane. Suche, 4-stronnie strugane i fazowane drewno nie wymaga dodatkowej impregnacji chemicznej. Budynek wraz z tarasem, w przeważającej części, posadowiony jest na ramie z drewna klejonego 12x24 cm opartej na żelbetowych słupach. Chodziło o uzyskanie lekkości (wyeliminowanie masywnych cokołów) przy znacznej amplitudzie terenu oraz o podkreślenie ukształtowania terenu.

WYBÓR WYKONAWCY.

Projekt był nietypowy, szczegółowy, materiały budowlane ściśle określone. Wyzwaniem było znalezienie wykonawcy, który niewielki budynek potraktuje ze starannością wymaganą przy realizacji obiektów użyteczności publicznej. O ostatecznym wyborze zadecydowały wizyty na wcześniejszych realizacjach i intuicja. Wybrana firma miała siedzibę w Bytowie, 20 km od miejsca budowy. Łut szczęścia – promień poszukiwań wynosił 80 km. Wykonawcy słuchali i bez problemu, dostosowali się do założonych standardów. Zakres prac obejmował całą budowę, od robót ziemnych po prace wykończeniowe. Drzwi, schody, meble na zamówienie oraz okiennice, wykonali poleceni lokalni stolarze i ślusarze.

RYGOR ESTETYCZNY – ZEWNĘTRZE.

Ograniczona liczba materiałów, prosta paleta kolorystyczna, dokładne wykonawstwo, bez kompromisów względem założeń projektowych.

Czarna elewacja przez wzgląd historyczny – wiele zachowanych budynków charakteryzuje ciemny, często czarny kolor drewna, wynikający ze sposobu ich impregnacji oraz wzgląd estetyczny – kolor czarny w sposób naturalny wtapia się w tło. Wyboru farby dokonano po wykonaniu kilkunastu próbek. Katalogowy kolor dopigmentowano czterokrotnie, dla uzyskania odpowiedniego nasycenia czerni.

Na dachu – blacha trapezowa szara – na tyle jasna, żeby reagowała na zmiany natężenia światła.

Sosnowa stolarka. Na zewnątrz – kolor zielono-szary (dobrany, wg niewielkich próbek stolarki przygotowanych na prośbę przez producenta, na miejscu, do zieleni otoczenia).

Taras sosnowy w kolorze zbliżonym do koloru występującej tu ziemi (sypkiego, drobnoziarnistego piasku), komponuje się z pozostałymi elementami, nie dominuje. Elementy betonowe zabezpieczone bezbarwnym impregnatem.

ZESPÓŁ PRZESTRZENNY.

Założenie składa się z dwóch budynków – części dziennej i nocnej – połączonych tarasem o powierzchni 40 m2. Budynki mają po 25 m2 pow. zabudowy każdy. Projekt zakłada połączenie przeszklonym łącznikiem w przyszłości.

Część dzienna to jednoprzestrzenny budynek z dwuspadowym dachem – salon z kominkiem i aneksem kuchennym. Ze względu na niewielką przestrzeń – aranżacja wnętrza i gabaryty mebli zostały określone na wczesnym etapie projektowym. Ustawienie mebli warunkowało m. in. dokładny rozkład okien i miejsce na kominek. Wolnostojąca koza, na tle okna, daje, niezależnie od pogody, poczucie ciepła i bezpieczeństwa.

Część nocna to budynek z jednospadowym dachem i dwoma poziomami mieszkalnymi. Na poziomie tarasu – wygodny korytarz, łazienka oraz sypialnia. Łazienkę zaprojektowano z centymetrową dokładnością, ale też miejscem na fanaberie – betonową dużą wannę z deszczownią sufitową i widokiem na las przez podłużne okno od poziomu posadzki. Wanna jest od spodu podgrzewana kilkoma spiralami ogrzewania podłogowego. W sypialni miejsce na łóżko, biurko i szafonierkę. Duże okna i druga, poza salonem, koza. Piecyk pozwala szybko nagrzać budynek. Nadmiar ciepła łatwo wywietrzyć. Na poddasze prowadzą designerskie drewniane schody. Liniowy otwarty układ poddasza i widok z okien dają poczucie prawie nieograniczonej przestrzeni. Wartość użytkowa jest wystarczająca – podwójna sypialnia, kącik do pracy i czytania.

W narożniku tarasu wykonano betonowy podest z wnęką na grilla i kamiennym stołem przygotowawczym. Bliskość do kuchni i wgląd na grill z salonu pozwalają na grillowanie w niepogodę.

Z ZAŁOŻEŃ DO PROJEKTOWANIA.

Zindywidualizowana, skonstruowana na miarę forma.

Minimalistyczne detale: wyeksponowane od frontu łączniki ciesielskie typu BTN ze sworzniami ze stali nierdzewnej, drzwi w montażu bezopaskowym, z prostą futryną wystającą poza lico ściany o 7 mm, nietypowe schody z pojemnym schowkiem pod przestrzenią biegu, regularny układ elementów konstrukcji (wiązarów dachowych, belek stropowych), ujednolicona wysokość okapów obydwu budynków.

Naturalne materiały, które w miarę zużywania, starzenia, zarysowań i zabrudzeń pokrywają się patyną. Na posadzkach obydwu części w poziomie tarasu zastosowano żywicę epoksydową transparentną (z wzorzystym efektem uzyskanym po polerowaniu podkładu betonowego) w salonie i szarą kryjąca w korytarzu, łazience i sypialni. W łazience żywicą wykończono również ściany. Ułatwia to sprzątanie. Na poddaszu podłoga na legarach z olejowanych desek sosnowych. Drewniane meble i elementy zabudowy – jesion i buk o delikatnym usłojeniu i nie przytłaczającym kolorze.

Białe ściany. Łatwe do przemalowania zabrudzeń, są najlepszym tłem dla gry świateł – łapią barwy zachodów słońca i rzucane cienie gałęzi drzew.

Brak zahamowań w doborze tkanin, ceramiki, antyków, obrazów, współczesnej rzeźby ludowej. Rzecz gustu i nuta bardzo osobista, która tworzy dom.

Podobne zjdęcia

homify - modyfikuj swój dom

4.5

Przeglądaj miliony zdjęć dzięki aplikacji homify!

POBIERZ APLIKACJĘ ZA DARMO
Nie, dzięki