Zadaszenie: pomysły, aranżacje wnętrz & zdjęcia | homify Zadaszenie: pomysły, aranżacje wnętrz & zdjęcia

Zadaszenie: pomysły, aranżacje wnętrz & zdjęcia

  1. Wiaty garażowe od Palram.pl Klasyczny
  2. Wiaty garażowe od Palram.pl Nowoczesny
  3. Potrzebujesz pomocy ze swoim projektem?
  4. Wiaty garażowe od Palram.pl Nowoczesny
  5. Wiaty garażowe od Palram.pl Nowoczesny
  6. Wiata garażowa z zadaszeniem z poliwęglanu od Zakład Stolarski Poznań Nowoczesny Drewno O efekcie drewna
  7. od Pergomadera Pérgolas y Porches de madera Klasyczny
  8. Potrzebujesz pomocy ze swoim projektem?
  9. od ESLAP PUERTAS AUTOMATICAS Klasyczny Żelazo/Stal
  10. od Steelmanufaktur Beyer Nowoczesny Matal
  11. od Form Arquitetura e Design Wiejski
    Ad
  12. od Herrmann Massivholzhaus GmbH Nowoczesny Lite drewno Wielokolorowy
  13. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  14. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  15. od Steelmanufaktur Beyer Nowoczesny Matal
  16. od Schmiedekunstwerk GmbH Nowoczesny Matal
  17. od Saif Mourad Creations Nowoczesny
    Ad
  18. od Siebau Raumsysteme GmbH & Co KG Nowoczesny Żelazo/Stal
  19. od Siebau Raumsysteme GmbH & Co KG Nowoczesny Żelazo/Stal
  20. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny
    Ad
  21. od Schmiedekunstwerk GmbH Nowoczesny Matal
  22. od Gelker Ribeiro Arquitetura | Arquiteto Rio de Janeiro Rustykalny Drewno O efekcie drewna
    Ad
  23. od Siebau Raumsysteme GmbH & Co KG Nowoczesny Żelazo/Stal
  24. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  25. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  26. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  27. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  28. od Carport-Schmiede GmbH & Co. KG - Hersteller für Metallcarports und Stahlcarports auf Maß Nowoczesny Żelazo/Stal
    Ad
  29. Double carport for Classic Car Enthusiast od wearemodern limited Nowoczesny Żelazo/Stal
  30. od José Melo Ferreira, Arquitecto Nowoczesny
    Ad
  31. Modern Classic House Design od Comelite Architecture, Structure and Interior Design Nowoczesny
  32. od Incofusta Śródziemnomorski
  33. od RRA Arquitectura Minimalistyczny Kamień

Co różni wiatę garażową od garażu?

Podczas budowy domu bardzo ważne jest wyodrębnienie specjalnego miejsca na samochód. Najczęściej wybierane są murowane garaże, które powstają od razu podczas budowy z tych samych materiałów, co dom. A jeśli kupiliśmy gotowy budynek, który nie posiada garażu? Albo mamy dwa samochody, a w garażu miejsce tylko na jeden? Lub zwyczajnie nie stać nas na stworzenie garażu? Odpowiedzią na te wszystkie pytania są wiaty garażowe!

Czym taka wiata różni się od tradycyjnego garażu? 

Przyjmuje się, że garaż to miejsce przeznaczone do postoju i ochrony pojazdów przed czynnikami atmosferycznymi, zamknięte ze wszystkich stron oraz przykryte dachem. Garaż może występować jako budynek wolnostojący lub jako część domu. Wyposażony jest w drzwi i okna, z doprowadzoną elektryką, często ogrzewany, a jego budowa wymaga pozwolenia. Wiata natomiast jest konstrukcją otwartą, może mieć otwarte wszystkie ściany i składać się jedynie z dachu podtrzymywanego słupkami lub też być osłonięta maksymalnie z trzech stron. Wiaty nie posiadają drzwi ani bramy, nie chronią więc samochodu tak dobrze jak garaż, ale są od niego sporo tańsze, prostsze i szybsze w budowie.

Jak widać, każda z tych konstrukcji posiada wady i zalety, którym przyjrzymy się w dalszej części artykułu.

Wiata wolnostojąca 

Najpopularniejszym rodzajem wiat są konstrukcje wolnostojące, które możemy postawić w praktycznie dowolnym miejscu. W przeciwieństwie do garażu, prawo zezwala na postawienie wiaty nawet w pobliżu granicy działki. Łatwiej też ją zbudujemy, a budowa nie wymaga wielu formalności. Jeśli planowana przez nas konstrukcja ma mniej niż 50 metrów kwadratowych wystarczy jedynie zgłosić ten zamiar do właściwego dla naszego miejsca zamieszkania urzędu. Nie potrzebujemy pozwolenia na budowę, chyba że pragniemy wiaty większej niż 50 metrów. Oprócz ochrony samochodu przed słońcem, deszczem lub śniegiem, możemy wydzielić niewielkie pomieszczenie gospodarcze, szczególnie gdy posiadamy wiatę zamkniętą w dwóch lub trzech stron. Przy całkowicie otwartych istnieje jednak ryzyko dostania się wody, stąd nie polecamy trzymania tam kosiarek lub innych urządzeń elektrycznych. 

Wiata połączona z budynkiem 

Wiata garażowa może być wolnostojąca, lecz równie dobrze możemy ją wkomponować w formę budynku. Zastosowanie podobnych materiałów budowlanych sprawi, że uzyskamy efekt połączenia z domem podobny, jak w przypadku garażu. Jeśli nasz dom jest już gotowy, istnieje również możliwość zakupu gotowej wiaty składającej się w dwóch belek i dachu montowanego do ściany domu. Taka konstrukcja będzie tańsza niż pełna, podtrzymywana przez cztery belki, a przy tym łatwiej będzie nam ją wkomponować w obraz domu i ogrodu. By wiata tworzyła harmonijny obraz z otoczeniem, warto posadzić dookoła kwiaty lub iglaki. Wspaniale sprawdzą się rośliny pnące, które w miarę porastania wiaty upodobnią ją do romantycznej pergoli. 

Instalacja wiaty garażowej 

Instalacja wiaty nie kosztuje dużo i może spełniać też rolę tymczasową, ponieważ łatwo jest ją zarówno postawić, jak i później rozebrać konstrukcję. Nie wymaga ona budowy ścian ani ich wykończenia od wewnątrz i z zewnątrz, wystarczą też naprawdę minimalne fundamenty. Dużą oszczędnością jest brak konieczności zakupu bramy wjazdowej, zwłaszcza gdy jest otwierana automatycznie. Nie musimy się także martwić o odpowiednią podłogę, która w garażu musi być odporna na uszkodzenia i naprawdę wytrzymała. Jak widać, wiata jest konstrukcją o wiele mniej skomplikowaną i nie sprawi nam trudności jej samodzielny montaż. Wiele sklepów oferuje gotowe konstrukcje ze wszystkimi elementami montażowymi, które bez problemu złożymy sami. Jeśli zdecydujemy się na budowę wiaty na etapie stawiania domu, warto też przedłużyć na nią pokrycie dachowe i użyć tych samych materiałów, co do budowy całego budynku. Dzięki temu zyskamy harmonijny wygląd oraz wykorzystamy materiały, które już mamy, co obniży koszty.

Dobrym pomysłem jest też stworzenia wiaty garażowej z prefabrykatów, czyli gotowych elementów, które złożymy w całość na miejscu. Możemy zakupić gotowe ściany i dach, a kwestia dopasowania poszczególnych elementów w gotową konstrukcję nie będzie zbyt trudne. Korzystając z prefabrykatów zapłacimy mniej niż za gotową wiatę, a będziemy mieć pewność, że otrzymamy części wysokiej jakości i nie napotkamy po drodze żadnych problemów spowodowanych błędami konstrukcyjnymi lub naszymi. 

Ile kosztuje wiata garażowa? 

Najprostsze wiaty garażowe możemy mieć już za kilkaset złotych i będą to najbardziej podstawowe z możliwych konstrukcje mocowane do ściany o wielkości około 3 x 2,5 metra. Konstrukcja w formie namiotu, przykryta plandeką to koszt około 1000 – 1500 złotych i tu mamy tą zaletę, że boki i tył wiaty będą przykryte. Nie wygląda to może pięknie, ale bardzo dobrze spełnia swoje zadanie, często też jest wybierane jako opcja tymczasowa, na czas budowy garażu lub na działce za miastem. Jeśli zdecydujemy się wydać około 5.000 złotych, otrzymamy porządny budynek z drewna o otwartych ścianach. Wolnostojące wiaty, które posłużą nam wiele lat, zazwyczaj kosztują pomiędzy 5.000 do 10.000 złotych w zależności od wielkości, użytych materiałów i konstrukcji. Bardziej ozdobne będą oczywiście droższe, podczas gdy te najbardziej podstawowe naprawdę nie kosztują wiele. Jeśli możemy wydać 10.000 złotych lub więcej, stać nas będzie na na wiatę, która pomieści 2 samochody, a przy tym będzie prawdziwą ozdobą naszego ogrodu.

Oczywiście, jeśli masz zapał do majsterkowania i proste prace budowlane nie są dla ciebie tajemnicą, zawsze można spróbować zbudować wiatę garażową samodzielnie. Tym sposobem zaoszczędzisz pieniądze, materiały są bowiem tańsze niż gotowa konstrukcja. Istnieje możliwość zakupu poszczególnych części, na przykład drewnianej ściany oraz metalowych akcesoriów do łączenia. Koszt takiej ściany zaczyna się już od cen poniżej 100 złotych, łatwo więc można policzyć, że zaoszczędzimy sporo. Budując wiatę samodzielnie możemy w cenie prostego namiotu stworzyć elegancką konstrukcję z drewna! A satysfakcja z własnoręcznie stworzonej rzeczy jest zawsze bezcenna. 

Wiata garażowa a garaż – zalety i wady 

Garaż ma oczywiście wiele zalet, którym nie można zaprzeczyć: 

- Bardzo dobrze zabezpiecza samochód przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak deszcz, śnieg lub słońce, chroni przed niskimi temperaturami, a zimą oszczędza nam rano czas, który musielibyśmy przeznaczyć na skrobanie szyb. 

- Istnieje nawet możliwość budowy ogrzewanego garażu! To także świetne miejsce do przechowywania urządzeń do pielęgnacji ogrodu, węgla lub drewna na opał, detergentów, części z nas garaż służy też w roli spiżarni. 

- Prócz tego jest zdecydowanie lepszą ochroną przed kradzieżą, niż otwarta wiata.

Największą zaletą wiaty jest oczywiście cena: 

- Jak wspomnieliśmy wcześniej najtańszą możemy mieć już za kilkaset złotych, podczas gdy budowa garażu potrafi za metr kwadratowy kosztować praktycznie tyle, co budowa domu. 

- Stworzenie wiaty jest dużo tańsze, bo odpadają koszty związane z wykonaniem odpowiednio wytrzymałej podłogi, bramy wjazdowej, fundamentów, wykańczaniem ścian, montażem okien, ociepleniem i doprowadzeniem elektryki. 

- Atrakcyjna cena, szybka i łatwa budowa, z którą poradzimy sobie samodzielnie zdecydowanie przemawia na korzyść wiaty.

Niestety z drugiej strony musimy się pogodzić z gorszą ochroną samochodu: 

- Wiata nie ochroni go w pełni przed mrozem, nie ukryje go też przed złodziejami. 

- Kolejnym problemem jest brak miejsca do przechowywania. Oczywiście możemy wybudować niewielki schowek w środku wiaty, ale będzie to miało sens tylko wtedy, gdy zdecydujemy się na zabudowanie dwóch lub trzech ścian.

Cały czas wahacie się pomiędzy budową garażu a wiaty garażowej? Pamiętajcie, że wiatę można bardzo szybko zdemontować, nie musi być to więc rozwiązanie na całe życie. Świetnie sprawdzi się jako opcja tymczasowa! Dodatkowo polecamy budowę konstrukcji częściowo zamkniętych, które są nieco droższe, ale za chronią samochód o wiele lepiej. Więcej pomysłów na garaże, wiaty i miejsca do przechowywania znajdziecie oczywiście na homify!